mandag 28. mai 2007

Bli vegetarianer!

Jeg tror de fleste vet at dyr blir slaktet og at det ikke er direkte koselig, men de færreste vet nok hvordan og hvor mye lidelse mange av disse dyrene går gjennom for at mennesker skal få burgerne sine eller kylling på middagsbordet. Jeg har vært vegetarianer i snart 2 år, og kan ikke tenke meg å begynne å spise kjøtt igjen. Tanken er direkte frastøtende. Og da mener jeg ikke bare kjøtt fra kyr og kylling osv, men også fisk og sjømat. Uten å gå i detalj om alle forferdelighetene, så legger jeg ut ett klipp fra PETA sine reklamer og kampanjer.

De fleste som aldri har prøvd å være vegetatarianer eller ikke engang har vurdert å kutte ned på kjøtt i kostholdet, tror nok at det å være vegetarianer innebærer å tygge drøv på ett salatblad store deler av frokost, lunch og middag. Slik er det ikke. Jeg har foreksempel aldri spist så gode burgere eller pølser som etter at jeg ble vegatarianer på fulltid. Og jeg har aldri hatt ett så variert kosthold før. Og jeg har aldri hatt så gode verdier på vitaminer i kroppen før. Legen min ble faktisk ganske imponert.
Mulighetene er der, butikkene har blitt flinkere til å ta inn produkter av soya og tofu, og grønnsaksdiskene bugner av gode råvarer. Og de jeg har servert vegeratmat blir veldig ofte imponert over hvor godt det er.

Det kjipeste med å være vegetarianer er hvor lite tilbud det er for veggiser på menyene på restauranter. Det er som om mange restauranter ikke tror det går an å selge noe annet enn retter med kjøtt i. Men jeg har opplevd at bare man spør så er det ikke noe problem å få kuttet ut kjøttet i de fleste retter. Og min favoritt restaurant rett neddi gata her, Tasty Thai, har fornyet menyen sin med to sider fulle av vegetarretter med tofu. Og det er YUMMY!

Ingen kommentarer: